Mtwara deel 2, Markt en eten - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Gerrit en Wobby Scholten - WaarBenJij.nu Mtwara deel 2, Markt en eten - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Gerrit en Wobby Scholten - WaarBenJij.nu

Mtwara deel 2, Markt en eten

Door: Wobby en Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Wobby

17 September 2014 | Tanzania, Mtwara

@Wobby:Tweede dag in Mtware:
Dagje cultuur snuiven. Maarten bracht ons met de auto naar een museum en Muk en Silvia gingen met de bidach (open taxi). We werden verwelkomd door een zeer spraakzame jongeman die ons alles vertelde over het leven in dit deel van afrika. Maskers, houten gereedschap en gebruiksvoorwerpen, mooie mensen met versieringen in het gezicht, zeer interessant.
Hij gaf ons ook een les swahili, hoe zeg je bedankt, hoe gaat het met je enz. We hebben er wat van geleerd, maar of het onthouden... Er werd ook een workshop tinka tinka gegeven, een schildercursus met een hele eigen techniek, je ziet die kunstvorm in heel Mtware. Dat is aan ons niet besteed, te weinig tijd ook.
Na een heerlijke lunch gingen we de markt op. Gerrit had voor de verandering mijn cameraatje, want met zo'n groot toestel val je wel heel erg op. Dat deden we toch al, 6 blanken in een afrikaanse omgeving. Muk en Maarten kennen iedereen en andersom ook, dus ze zijn altijd heel lang bezig om hun wekelijkse boodschappen te doen. De markt is een warboel van alles en nog wat, de vismarkt was een oase van stank... Maarten en Martijn kochten nog een mand tomaten, maar daar staan 1o mensen omheen om te onderhandelen over de prijs. Die mand geven ze dan weer aan hun buren, die het dan weer verkopen aan ja je raad het al, de buren! Op de terugweg stopten we bij een kraampje langs de kant van de weg, Maarten zei nou moet je het beleven.... Ja hoor achter het kraampje stonden wel 10 vrouwen hun heerlijke cashewnoten aan te prijzen, van wie moet je nu wat kopen?
sÁvonds hebben we gekookt in ons beachhouse, macaroni!

@Gerrit: Derde dag
Na heerlijk even uitslapen (06:35) , lekker dobberen in de blauwe zee bij een heerlijk nog niet warm zonnetje, gaan we vandaag echt lokaal eten. Gisteren geluncht in een van de vele kleine eettentjes, die we zo vaak zagen vanuit de auto tijdens onze reizen. Deze was wel goed gekeurd door Muk en Maarten! Maar vandaag echt lokaal. Een "restaurant" van wel zes! plaatsen. Het is de buurvrouw van Muk , die erg lekkere rijst maakt. Al beroemd in de omgeving. Vooraf zitten de mannen op een boomstam interessante gesprekken te voeren, een hele klub kids kijkt toe en de vrouwen zijn aan het werk in de keuken (zie foto) De gasten (wij) krijgen een matje aangeboden om op te gaan zitten om te wachten op het eten. Het eten is inderdaad heerlijk en als de je staarthelft van de vis krijgt, echt lekker, maar als je de kophelft van de vis krijgt, ook lekker, maar de vis kijkt je wel aan met een bek vol scherpe tandjes (Grote pirahna?)
S 'middags zouden we gaan volleyballen, maar niet alles gaat vanzelfsprekend door. "This is Africa"
De jongens waren spoorloos en niet te bereiken. Jammer, had ik een buitenland volleybalstage in Tanzania op mijn volleybal-CV kunnen bijschrijven.S'avonds na het diner in een mooie restaurantje aan het strand, terug gelopen naat ons Beachhouse in het donker( wel met smartfoonlicht) Tientallen grote en kleine rennen om onze voeten, vluchtend naar de zee. Bwmamamaaa!

• 17 September 2014 - 16:52

Marian Gouverneur:

Ha, goed onderhandelen is dus een hele toer. Hoe wordt er gerageerd als je bij iemand wat koopt en bij de anderen niet? Wel leuk om te zien hoe dat gaat. wanneer Nederland ook op deze verkoopwijze zou overstappen hebben jullie een voorsprong!!Leuk verslag om te lezen!

• 17 September 2014 - 17:08

Anneke Schaapherder:

Wat een bijzondere reis hebben jullie. Veel foto's herkennen we van Azië, vooral die van de markt en de kraampjes. De natuur is wel heel bijzonder en dan al die dieren. Ongelooflijk.
    Geef je een presentatie in Nederland? Interessant genoeg hoor.
    Nog heel veel plezier daar en tot op het koor.

Groetjes,
    Anneke

• 17 September 2014 - 19:52

Lidy:

Wat een leuke verslagen.
    Heerijk om te lezen.
    Geniet nog lekker van jullie verblijf bij Muk en Maarten en doe haar de groeten.

Liefs,
    Lidy.